Chennai

India / Tamil Nadu / Madras /
 bandar, capital city of state/province/region (en)

Chennai, sebelumnya dikenali sebagai Madras. Chennai adalah ibukota negara bagian India Tamil Nadu. Chennai kawasan metropolitan terpadat keempat, dan kota terpadat kelima di India. Terletak di Pantai Coromandel Teluk Bengal, bandar Chennai mempunyai penduduk 4.340.000, 2001 bancian wilayah dikendalikan oleh Corporation dan Chennai Metropolitan penduduk meningkat 6.5 juta. bilangan bandar penduduk Chennai metropolitan dianggarkan lebih daripada 8,2 juta orang.
ekonomi • Chennai's mempunyai pangkalan industri yang luas, kereta, komputer, teknologi, peranti keras manufaktur dan sektor kesihatan. Kota kedua di pengeksport terbesar di India perisian, teknologi maklumat (IT) dan perkhidmatan teknologi maklumat dihidupkan (ites). Sepotong utama dari industri kereta India didasarkan pada dan di sekitar bandar. zon Chennai menyumbang sampai 39 peratus daripada KDNK negara. Chennai menyumbang 60 peratus daripada eksport kereta negara itu.
Nama Madras untuk Chennai dari Madraspattinam dan bentuk pengurangan Chennaipattinam nama, kota tumbuh di sekitar Fort St George, dibina oleh Inggeris pada tahun 1640. sebuah desa nelayan di utara Fort St George.
Daerah sekitar Chennai, di mana ia menjabat sebagai pusat pentadbiran, ketenteraan dan ekonomi yang penting, seperti 1 century.It telah melakukan pelbagai dinasti India Selatan, terutama dinasti Pallava, Chera, yang Chola adalah, Pandya, dan bandar Vijaynagar dari Mylapore, sekarang bahagian Chennai, sekali port Pallavan besar. Portugis tiba pada tahun 1522 dan dibina pelabuhan yang disebut Tomé selepas Rasul Kristian, St Thomas, yang percaya bahawa telah memberitakan kawasan antara 52 dan 70 Masihi. DI 1612, Belanda mendirikan sendiri dekat Pulicat, di utara bandar.
26 Disember 2004, tsunami Lautan Hindi mendera pantai Chennai, membunuh dan kekal menukar garis pantai.
Koordinat-koordinat:   13°3'9"N   80°11'19"E
Array