Pusat bandar (Vilnius)

Lithuania / Vilniaus / Vilnius
 downtown / central business district (en)  Tambah kategori

Mengikut kamus, perkataan " downtown " diistilahkan sebagai Pusat bandar dalam bahasa Melayu.

Kawasan ini yang terletak di daerah Šnipiškės, dan di atas tebing sebelah kanan Sungai Neris, berkemungkinan adalah kawasan perdagangan paling maju di bandaraya Vilnius. Semenjak dalam era pemerintahan Soviet lagi, kawasan ini telah sedia menjadi kawasan industri dan rekreasi. Sejak daripada abad ke 21 lagi, kawasan ini telah dimajukan, dan telah diisytiharkan sebagai kawasan terpenting di bandaraya Vilnius. Berhampiran bangunan-bangunan lama, telah muncul bangunan-bangunan tinggi dan pusat membeli-belah. Menara Europa yang dibina pada tahun 2004, adalah bangunan menara tertinggi di negara-negara Baltik. Di pusat bandar, terletaknya bangunan pentadbiran Pejabat Perbandaran bandaraya Vilnius yang baharu. Dan juga terletaknya, berbagai-bagai agensi dan pejabat-pejabat lain. Avenue Konstitucijos telah menjadi sebuah nadi pengangkutan penting bagi bandaraya Vilnius, kawasan di sepanjang tebing kanan Sungai Neris telah dipulihkan. Di samping kepada laluan pejalan kaki, Jambatan Baltasis(Putih) juga telah diumumkan untuk projek bangunan Muzium Guggenheim. Tetapi, projek pembangunan Šeskinė telah mengundang banyak perbahasan. Para pakar UNESCO telah mengkritik, dengan mengatakan bahawa dengan pembinaan bangunan pencakar langit ianya akan kelihatan dari bandar lama yang telah diwartakan sebagai Tapak Warisan Dunia. Perluasan(kawasan) pusat bandar memaksa penduduk kejiranan Šanchajus (Shanghai)bergerak keluar. Jumlah kejadian kebakaran misteri telah meningkat.

Ini ialah ayat terakhir bahasa Inggeris yang gagal saya terjemahkan(This is a last sentence which, I can't translate into Malay language):-
" desrted area instead of taking the construction of new office buildings."
Terjemahannya ialah" meninggalkan kawasan itu daripada membina bangunan-bangunan pejabat yang baharu ", tetapi kenapa saya kata saya gagal, ialah kerana saya tidak dapat menghubungkaitkan maknanya, dengan ayat terjemahan saya yang terakhir di atas.

Iaitu di dalam bahasa Inggerisnya, dikatakan " doesn't make sense "
Bandar berdekatan:
Koordinat-koordinat:   54°41'48"N   25°16'22"E
This article was last modified 12 tahun yang lalu