محدوده تقریبی دیزج شیخ مرجان از بزرگ ترین بخش شهر تسوج (شهر فرهنگي- تاريخي تسوج)

Iran / Azarbayejan-e Sharqi / Marand / شهر فرهنگي- تاريخي تسوج
 یک عکس اضافه کن

آشنایی با دیزج شیخ مرجان
یادآوری مطالب ذیل از وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی دیزج شیخ مرجان نقل شده است
دیزج شیخ مرجان در مسیر جاده ارتباطی سلماس – شبسترجوار شرقی شهر تاریخی تسوج بنا شده است و دارای هفتصد وپنجاه خانوارو سه هزار و یکصدو پنجاه نفر جمعیت دارد .
دیزج شیخ مرجان در یک جلگه حاصلخیز واقع شده و سراسر شمال آن را کوهستان میشوداغ فرا گرفته است . این روستا بنا به شواهدی یک روستای تاریخی و قدیمی بوده و درنزدیکی یک روستای بسیار کهنی بنا شده که در اثر زلزله های مکرر آذربایجان بکلی ویران شده , بناگردیده است دلایل قدمت تاریخی روستای دیزج شیخ مرخان چنین است :
۱)پیشوند نام روستا که دیزج است معرب یاعربی شده لغت و نام " دیزگ " یا "دژگ" است که درایران باستان مراد از دژ همان قلعه بوده , پس دیزج یا دژ یا قلعه در دوره قبل از اسلام در این روستا برای دفاع از هویت ملی , شرف و ناموس خود در مقابل دشمنان داخلی و خارجی وجودداشته است .
۲)آثار شواهدی که در حومه و محدوده و همسایگی دیزج شیخ مرخان , مانند کول تپه( تپه خاکستر )یا قره تپه ( تپه سیاه ) وجود دارد , حاکی از وجود آتشکده های چندی مربوط به دوره ساسانیان است که خاکستر انرا در روزگاران قدیم به عنوان کود کشاورزی استفاده می کردند.
۳) وقتی روستای امروزی دیزج پس از زلزله های چندی آباد می شود برای اینکه در اسناد و مدارک دولتی و اربابی و مالکیت ها مشکلاتی پیش نیاید پسوند شیخ مرخان را همانند سایر روستاها که نام دیزج داشتند به ان اضافه می نمایند مثل دیزج لیلی خاندر باسمنج تبریز , دیزج امیر مدار در شهرستان اسکو ,خواجه دیزج در نزد مایان چرم شهر , مرو دیزج در شمال صوفیان , دیزج خلیل در شبستر و ..........و شیخ مرجان شخصی بود بسیار مورد احترام مردم محل , ریش سفید, عارف و گره گشای مشکلات روستائیان منطقه در دوره قاجار (1200 هجری قمری ) که وقتی روستای جدید بنا می شود به احترام این شخصیت نامی و خدائی نام روستا را که دیزج بود به دیزج شیخ مرخان معروف می گردد.
دیزج شیخ مرجان پس از پیگیریهای لازم از طرف شورای اسلامی , ریش سفیدان و اهالی محترم برای تبدیل به شهر در جهت رسیدگی بیشتر به مشکلات و عمران و آبادی آن از طرف مسئولین ذیربط بدلیل نزدیک بودن به شهر تسوج , این درخواست مورد پذیرش واقع نشد بلکه با الحاق آن به شهرتسوج موافقت و این روستا بطور رسمی از سال 1364 هجری شمسی تحت پوشش شهرداری تسوج قرار می گیرد .
ویژگی های طبیعی
پستی و بلندی
کوه علمدار که سرتاسر شمال دیزج شیخ مرخان را اشغال کرده است جزو رشته کوههای میشو و کوههای مهم آذربایجان است .
گفته می شود که این محل از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل یافته و جاده آسفالته و ترانزیت ,که از تبریز به شبستر و سلماس امتداد می یابد نواحی کوستانی و جلگه ای را از هم جدا می کنند , چنانکه در قسمت شمالی جاده قسمت کوهپایه ای و در قسمت جنوبی آن جلگه ای قرار گرفته است .چهره عمومی منطقه از برکت بارانهای مفید و تنها رودخانه فصلی که از کوه های اطراف کوه علمدار جاری می شوند و چاههای عمیقی که در سالهلی اخیر عموما در قسمت جلگه ای ( پایین جاده ) حفر گردیده اند .و خاکهای حاصلخیز و هوای مساعد , در همه جا شاداب و سرسبز و خرم است ( گر چه در چند سال اخیر بدلیل خشکسالی شدید اکثر درختان باغات محل خشک گردیده و با خشک شدن قنوات محل و کاهش شدید آب چاههای عمیق , کمبود آب در محل کاملا ملموس می باشد
نمایی از کوههای دیزج شیخمرجان
کوهای اطراف کوه علمدار در شمال محل منبع اقتصادی فوق العاده بزرگی بوده و علاوه از تغذیه آب کلیه قنوات , چاههای عمیق , و رودخانه الماس چائی با جای دادن هزاران احشام در دامن خود و با اشتغال عده ای در تهیه فراورده های دامی و لبنی و نیز پرورش زنبور عسل در کنار مراتع سر سبز و خرم آن و تولید مقدار مناسبی عسل کمک بزرگی به اقتصاد محل می نماید .بلند ترین قلل کوه میشو عبارتند از جدگه ( فلک داغی ) با ارتفاع 3155 متر و علمدار که در شمال شهر تسوج و دیزج شیخ مرخان 3165 متر می باشد .
خاک پایین جاده محل ( جلگه ای ) برای کشاورزی بخصوص غلات ( جو , گندم ) صیفی کاری , تاکستان ,یونجه ,مقدار کمی حبوبات و خاک بالای جاده ( کوهپایه ) برای پرورش انواع درخت بخصوص بادام , گردو ,زردآلو , سیب , گلابی , گیلاس , آلو , آلوبالو , درخت تبریزی و سایر درختها مناسب است و بدین جهتساکنین محل بطور کلی اغلب به باغداری , زراعت , دامداری , صیفی کاری , پرورش زنبور عسل میپردازند .

آب و هوا ( دما )
از نظر آب و هوا , محل را می توان به دو قسمت تقسیم کرد :
الف – منطقه سردسیر- بالای جاده شبستر – سلماس قرار گرفته است . وجود رشته کوهای علمدار در این قسمت باعث تعدیل آب و هوا و در نتیجه به وجود آمدن آب و هوای کوهستانی شده است که دارای زمستانهای سرد و تابستان معتدل می باشد . هر قدر از جاده به طرف شمال برویم به برودت هوا افزوده می شود .
ب – منطقه معتدله – پایین جاده , که تا دشتهای مجاور حوزه آبریز دریاچه ارومیه امتداد می یابد از لحاظ آب و هوایی با قسمت بالایی جاده که منازل مسکونی عموما در آن واقع شده است , اختلاف قابلملاحظه ای دارد , این قسمت دارای زمستانهای سرد و تابستانهای گرم می باشد .در تابستان به علت گرمایی زیاد محصولات کشاورزی تقریبا 10 – 15 روز زودتر از منطقه ی بالای جاده به عمل می آید .
منابع و ذخایرآب :
در کل باران و برفی که در طول سال به این محل می بارد شامل : باران سفید که این باران در اواخر بهار و اوایل تابستان و پائیز برای مدت کوتاه با دانه های درشت به صورت رگبار باریده و موجب سیل می گردد .باران ریز که گاهی چند روز متمادی در بهار می بارد و باران نیسان ( نیسان از ماههای رومی است ) که در بهترین موقع سال یعنی نیمه دوم فروردین تا اواخر اردیبهشت می بارد برای زراعت بسیار نافع و سبب خوشحالی کشاورزان محل می گردد.
گاهی تگرگ با دانه های ریز و درشت می بارد که موجب وارد شدن خسارات فراوان به محصولات کشاورزی می شود و برف هم در شکلهای مختلف خصوصا در ارتفاعات می بارد که در ماههای دی و اویل بهمن غالبا با کولاک و بوران همراه است .
محل در حالت کلی جزو مناطق نیمه خشک محسوب می شود , کمبود آب به شدت محسوس است بخصوص در این چند سال اخیر بدلیل کمبود آب ناشی از خشکسالی شدید اغلب درختان باغهای محل خشک شده است که این مشکل همیشه خصوصا در این چند سال اخیر موجب ناراحتی و نگرانی کشاورزان گردیده است .
میزان بارشهای جوی این محل کم بوده و بین 150 الی 250 میلی متر در سال متغیر است , تنها رودخانه دائمی مشهور به الماس چائی یا چای سویی در اوایل بهار به حداکثر مقدار خود رسیده اما با شروع تابستان بتدریج کاهش یافته بطوریکه در اواسط تابستان به حداقل خود می رسد .
منشاء رودخانه یاد شده , ارتفاعات شمالی بوده و سر چشمه آبهای حاصل از ذوب برف ها ی کوهستانی و آب چشمه های کوهستانها و رودخانه های همراه با آبهای جاری بارانهای متوالی بهاری است .
اما منبع اصلی آبیاری این محل قبل از حفر چاههای عمیق قنوات متعدد بوده که از دیرباز حفر قنات همانند سایر مناطق آذربایجان مرسوم بوده است که در حال حاضر بجز دو یا سه مورد تمامی قناتهاخشک و به صورت مخروبه در آمده است , علت اصلی از کار افتادن قنات های قدیمی , حفر چاههای عمیق و عدم توافق کشاورزان برای لاروبی آنهاست .
حفرچاههای عمیق از 30-40 سال پیش به دلیل محدودیت آب در محل بخصوص در قسمت جلگه ای( پائین جاده تبریز – سلماس ) شروع شده و در حال حاضر این چاهها به همراه چشمه غیاث الدین یکی از منابع مهم تهیه آب به شمار می رود و تا حدودی مساله آب و کمی آب محل را حل کرده است , لیکن استفاده بیش از اندازه و غیر معمول از چاههای عمیق و کاهش یافتن ذخیره آب سفره های زیرزمینی در اثر کاهش نزولات آسمانی در 5-6 سال اخیر سبب بروز مشکلاتی از جمله کاهش آب دهی و حتی خشک شدن چاهها گردیده است .
بادهای محل :
از اختلاف فشار , بین دو منطقه باد به وجود می آید یعنی حرکات طبیعی افقی هوا بر سطح زمین یا بر فراز آن راباد گویند .بادهای این محل مثل سایر مناطق ارونق و انزاب عبارتند از باد مه ( مه یئلی ) ، باد سفید ( آغ یئل ) بادسیاه ( قرایئل ) . باد مه ( مه یئلی ) که در اکثر نقاط آذربایجان می وزد منشا آن اقیانوس اطلس است که از روی دریای خزر گذشته به ایران می آید . که از سمت شمال شرقی به سمت جنوب غربی در محل می وزد . این باد بیشتر ایام سال و بخصوص از خرداد ماه تا اواخر مرداد با سرعت ملایمی می وزد که درتابستان موجب اعتدال هوا و در زمستان سبب شدت سرما می گردد . باد سفید ( آغ یئل ) ، این باد که از سمت جنوب و جنوب غربی به محل می وزد و بادی است گرم که زمین را خشک می کند و به محصولات کشاورزی آسیب می رساند . وزش این باد خیلی کم توام با بارندگی و رعد و برق و ابرهای سیاه است که هنگام وزیدن وحشت اهالی محل را موجب می گردد .
ویژگیهای اقتصادی
نوع معیشت و زندگی
معیشت و زندگی مردم این محل از طریق زراعت ، باغداری ، دامداری ، صیفی کاری ، دادوستد ، فرش بافی ، پرورش زنبور عسل ، خدمات ، کارگری ، کارمندی – دبیری آموزش و پرورش و سایر مشاغل تامین می شود وساکنان آن عموما مردمی زحمتکش و فعال بوده و همگی مسلمان و پیرو مذهب اثنی عشری می باشند .بازار هفتگی که روزهای شنبه تشکیل می گردد ، نه تنها بهترین و آسانترین محل مبادله کالا و فروش محصولات کشاورزی اهالی محل و رفع نیازهای اقتصادی آنان می یاشد ، بلکه مناسبتری محل برقراری روابط چهره به چهره و تفریح و تبادل نطر در مسادل اجتماعی است . لیکن پس از الحاق به شهر تسوج بازارهفتگی محل در این چند ساله اخیر مثل سالهای گذشته به آن صورت فعال نیست .
کشاورزی – دامپروری
با اینکه دیزج شیخ مرجان از نظز آب مشکل دارد لیکن با وجود خاکهای حاصلخیز و آبهادی که از اطراف کوه علمدار بنام چای سویی سرازیزر پردیده و بارنهای نافعی که باریده و چاههای عمیقی که حفر گردیده و از همه مهم تر مردمان فعال و زحمتکش که برای عمران و آبادی محل استقرار خود نسلها تلاش کرده اند ،دست به دست هم داده و کشاورزی و دامپروری این محل را امکانپذیر ساخته اند و این وضعیت در بهبود سطح زندگی و معیشت مردم این محل موثر واقع شده است . باید اضافه نمود کشاورزی این محل نه در جهت تجارت و صادرات ، بلکه در جهت تامین معاش ساکنان آن می باشد .
برای تولیدات کشاورزی و دامپروری این محل آمار دقیقی که میزان آن مشخص بکند وجود ندارد در این محل انواع درختان مثمره و غیر مثمره پرورش داده می شود که از هر یک به نوعی استفاده می گردد مثلا از درختان غیر مثمره مثل تبریزی ، چنار ، نارون که از چوب و از درختان مثمره مثل بادام ، گردو ، زرد آلو ،سنجد و گیلاس ، آلو ، آلبالو و غیره که هم از میوه و هم از چوب آنها استفاده می شود . اگر طول سرمازدگی ، خشکسالی ( که هر چند سال اخیر در محل شدید بوده ) و دیگر آفات سر درختی نباشد ، باغداری درآمد خوبی برای ساکنان آن محسوب می شده و عده زیاذی از اهالی محل از طریق باغداری امرار معاش می کنند گیاهان علوفه ای که در محل می رویند بسیار زیاد و تر آنها مورد استفاده انواع دامها در مراتع و چمن زارها قرار می گیرد .
باید اشاره نمود که صدها نفر کارمند با کار کردن در ادارات دولتی ، بانکها ، بیمارستان و درمانگاه ، سپاه، جهاد کشاورزی ، آموزش و پرورش و سایر ادارات و ارگانهای دولتی منطقه شبستر و تبریز ، ارومیه دریافت حقوق از دولت امرار معاش می نمایند .
دامپروری و پرورش انواع دامهای اهلی در این محل توام با کار کشاورزی است ، بدین معنی زارع یا باغداری که به کار کشاورزی مشغول است در کنار آن چند راس گوسفند و بز و یا چند راس گاو در خانه خود پرورش داده می شوند و فرآورده های دامی و لبنی بویژه پنیر و ماست درآمد غالب کشاورزان بالای محل است . در خصوص پرورش خروس در تعدادی از خانه ها پرورش داده می شود و پرورش مرغ به صورت صنعتی بر خلاف رشدی که اکثر مناطق کشور ، استان و شهرستان شبستر ایجاد شده در این محل باکمال تاسف انجام نمی گیرد .
پرورش زنبور عسل از قدیم الایام در این محل مرسوم بوده و تعدادی از اهالی محل درآمد خودشان را از این طریق تامین می کنند . با توجه به توضیحات بالا باید اذعان نمود که در این محل هرگز نتوانسته بااتکاء به درآمدهای حاصله از کشاورزی ساکنان خود را ارضاء و معیشت آنان را فراهم کند ، لذا تعداد زیادی از اهالی ترک دیار خود را کرده و برای کسب درآمد بیشتر و تامین زندگی خود راهی مناطق مختلف کشور بویژه استان آذربایجان غربی ( ارومیه ) ، استان خوزستان ( اهواز ) ، تهران ، تبریز ] شبستر شده اند و اقامت در آن مناطق را بر سکونت در زادگاه خود ترجیح داده اند .
ویژگیهای انسانی و اجتماعی
فرهنگ دیزج شیخ مرجان
امروزه حداقل یکصد و شصت تعریف از فرهنگ وجود دارد و ساده ترین آن عبارت است مجموعه زبان ،مذهب ، آداب و روسوم و سنن و باورها و اعتقادات یک ملت . یا فرهنگ عبارت است از مجموعه پیچیدهای که شامل دانش ها ، اعتقادات ، هنرها ، اخلاقیات ، قوانین ، سنت ها و هر نوع روشی که انسان بعنوان عضو جامعه فرا گیرد . در هر جامعه این فرهنگ است که به عواطف و طرز فکرها و رویه ها و سایر خصوصیات جسمی و فکری انسان شکل می دهد و فقط تعلیم و تربیت صحیح است که سبب می شود کودک بتواند خود را با وضع جامعه تطبیق بدهد.
فرهنگ دیزج شیخ مرجان در مقایسه با سایر مناطق ارونق و انزاب و استان از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است و ساکنین این محل به طور اعم به تربیت فرزندان خود و به آموزش و پرورش علاقه و دلبستگی شدیدی دارند .
قبل از تاسیس دبستان در این محل آقای مهدی اصغری اطفال روستا را تعلیم می داد و عده بیشتری ازآنها در دبستان جامی تسوج به تحصیل مشغول بودند . در سال 1325 یکباب دبستان چهارکلاسه بنام نوبنیاد در حیاط اقای مهدی اصغری که بمدت یکسال به رایگان در اختیار فرهنگ گذاشته بود دایذ شد و مدیریت مدرسه اقای میرزا محمد یاری بود و مدرسه در حدود شصت نفر دانش آموز داشت . آقای محمد سلطانزاده از آغاز تاسیس مدرسه تا سال 1326 افتخارا در ایت=ن دبستان تدریس کرده تا اینکه در سال مذکور رسما به استخدام فرهنگ در آمد . در سال 1330 آقای حسین حاجی فرجی به عنوان مدیر دبستان تعیین گردید . آقای محمد یاری در سال 1325 اهالی را به بنای عمارت دبستان تشویق نموده و موفق می شود انجمنی مرکب از آقایان : امین ابراهیمی ، تقی سرتیبی ، محمد جعفر سلطانزاده ، محمد حسین نائب زاده ، عطاءالله انتظاری و حسین حاجیلو تشکیل داده و آقای امین ابراهیمی زمینی به مساحت 2400 متر مربع برای احداث مدرسه اهدا نمابد . این انجمن موفق می شود از اشخاص علاقمند و خیر روستا حتی چند نفر آموزگار مبالغی جمع اوری و شروعبه بنای ساختمان نمایند . این ساختمان تا سال 1333 قابل استفاده نبود ، در همان سال بنابه تقاضای اهالی آقای مهدی ابراهیمی دریانی پنجاه هزار زیال برای تکمیل ساختمان اهداء و با این وصف علاوه از تعمیرات ضروری دو باب اتاق دیگر به این دبستان اضافه می گردد . در سال تحصیلی 28-1327 نام دبستان نوبنیاد به مرجان تعویض شد و در سال 1335 هجری و شمسی نیز ششکلاسه گردید . که در حال حاضر نیز مدرسه فوق با 122 نفر دانش اموز دختر به نام مدرسه ابتدایی دخترانه فاطمیه فعال می باشد . و امروز پس از گذشت 56سال از ایجاد اولین دبستان چهار کلاسه در محل در سال 1325 تعداد مدارس آن ( ابتدایی ، راهنمایی ،متوسطه ) به 6 باب شامل مدرسه ابتدایی پسرانه حاجیلو ( 5 کلاس ) ، مدرسه ابتدایی دخترانه فاظمیه ( 5 کلاس ) ، مدرسه راهنمایی پسرانه مولوی ( 5 کلاس ) ، مدرسه راهنایی دخترانه شهداء ( 4کلاس 9 ، مدرسه متوسطه پسرانه شهید احمد پور ( 6 کلاس ) با دو رشته علوم انسانی و فنی و حرفه ای ( حسابداری ) و مدرسه متوسطه دخترانه شهید سروان نجفی با 6 کلاس درس در دو رشته علومتجربی و انسانی فعال می باشد که جمعا 757 نفر از دانش آمزان محل و حومه در آنها مشغول به تحصیل می باشند . و در طول 56 سال عده زیادی از دانش آموزان دیزج شیخ مرجان از همین مدارس فارغ التحصل شده و به دانشگاههای داخل و خارج کشور راه یافته اند و اینک چندین پزشک ، مهندس و لیسانس در رشته های مختلف در جامعه ایران با تحصیلات عالیه مشغول خدت به مردم مسلمان کشور و منطقه هستند .
پس از شکوهمند انقلاب اسلامی ایران جوانان محل با پیروی از رهبر ومقتدای خود امام (ره) و همکاری اهالی بطور خود جوش و جهادگونه اقدام به احداث ساختمان مرکز بهداشتی و درمانی – مرکز مخابرات و آبیاری از چشمه آب کوههای مشو نمودند که اکنون نیز در خدمت مردم عزیز می باشد .
ورزش
( سالن ورزشی چند منظوره دیزج شیخمرجان)
همچنین در امر ورزش نیز جوانان محل در میادین و مسابقات شهرستانی و استانی درخشیده و تیم فوتبال آن بهمدیریت و سرپرستی برادران حسین حسن پور و ابوالفضل حاجی لو با کسب قهرمانی شبستر در سال 74 و قهرمانی دسته اول شهرستانهای استان در سال 75 توانست در سالهای 77-76 در مسابقات لیگ برتر استان حضور داشته باشد . ضمنا شورای ورزش با مساعدت اهالی محل و شورای اسلامی یک قطعه زمین فوتبال را در سال 81 جهت استفاده جوانان راه اندازی نمودند .

در دوران قیام انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و جوش و خروش آن دوران مردم آگاه ، روشن و فهیم محل در صفوف مقدم این نهضت بوده اند و به اندازه توانایی خویش به آن کمک کرده اند . حضور جوانان محل در هشت سال حماسه دفاع مقدس جنگ تحمیلی ، ایثارگری ها ، رشادت ها و دلاوری آنها زبانزد عام و خاص بوده است . به طوری که در طول جنگ تحمیلی مردم خوب و متدین محل تعداد 17 نفر شهید از فرزندان خودشان را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده اند . یاد و نام آن عزیزان که با خون خودشان درخت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را آبیاری نمودند ، گرامی باد .
جشنهای ملی
جشنهای ملی مثل سایر مناطق شهرستان شبستر ، استان و حتی کشور عزیزمان عبارتند از چهارشنبه سوری ، عید نوروز ، سیزده بدر ، شب یلدا ( چله گئجه سی ) که پس از پیروزی شک.همندانقلاب اسلامی ایران 22 بهمن هر سال که سالگرد انقلاب اسلامی ایران و 12 فروردین که روز تاسیس دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد به این جشنها اضافه شده است .
اعیاد و جشنهای مذهبی پاعیاد مدهبی شامل عید فطر ، عید قربان ، عید خم ، میلاد و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت ائمه معصومین (ع) می باشد و ساکنین محل عموما مسلمان و شیعه دوازدهامامی هستند .
مراسم سوگواری
با توجه به اینکه ساکنین محل عموما مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند . و از پیروان سایر ادیان در این محل دیده نمی شود برای همین خاطر در دهه اول محرم مراسم عزاداری برپا می گردد به طوری که محل دارای 12 باب مسجد در محله های مختلف و 6 دسته عزاداری ( 4 دسته سینه زنی و 2 دسته زنجیر زنی ) شامل دسته عزاداری عباسیه مسجد امام خمینی (ره) .مسجد امام حسین (ع)در محله بروخ ، مسجد امام رضا (ع) در محله کوچه بالا ،مسجد صاحب الزمان در محله دروازه ، مسجد امام حسین (ع) (زاویه) در کوچه پایین و مسجد موسی بن جعفر (ع) در محله سادات در عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) فعال هستند . مجلس وعظ و خطابه در مناسبتهای مختلف در مساجد و خانه ها بخصوص در ماه مبارک رمضان در اکثر محله های آن برپا می گردد که وجود مساجد و دسته های عزاداری زیاد دلیل بر علاقه و توجه بیشتر اهالی به امور دینی و اهلبیت عصمت و طهارت می باشد.
دیزج شیخ مرجان دارای دو گورستان ( محله بالا – محله پایین ) بوده و اهالی محل مردگان شان را درون تابوت بر روی دوش خود با شعارهای لااله الا الله ، محمد رسول الله ، علیا ولی الله و ... به گورستان حمل و پس از انجام مراحل مربوط به تغسیل ، تکفین و تدفین مجلس ترحیمی در مساجد محلات خود برپا می کنند البته مراسم مربوط به شام غریبان در مسجدجامع محل انجام می گیرد . با توجه به اینکه مردم محل همدیگر را می شناسند همگی به طور فعال در سوگ خانواده های ماتم زده شرکت می کنند . و هر خانواده به قدر امکانات مالی خود برای مردگانشان خیرات می دهند و تا چهلم متوفی عصر روزهای پنجشنبه در خانه های خود سوگوارند و به همراه اقوام و همسایه های نزدیک به سر مزار جهت فاتحه خوانی می روند .
شهرهای نزدیک:
  38°18'33"N   45°23'1"E :مختصات
  •  64 کیلومتر
  •  86 کیلومتر
  •  247 کیلومتر
  •  282 کیلومتر
  •  356 کیلومتر
  •  376 کیلومتر
  •  387 کیلومتر
  •  421 کیلومتر
  •  437 کیلومتر
  •  440 کیلومتر
این عنوان آخرین بار تغییر یافته در 9 سال پیش