Bandar Tun Razak (Kuala Lumpur)

Malaysia / Kuala Lumpur / Kuala Lumpur
 township  Add category
 Upload a photo

Bandar Tun Razak is a township as well as parliamentary constituency in Kuala Lumpur, Malaysia. It is named after the second Prime Minister of Malaysia, Tun Abdul Razak.

There are a number of schools and institutions of learning in Bandar Tun Razak. Saidina Uthman Bin Affan Mosque is a major mosque in Bandar Tun Razak. It is located near to Permaisuri Lake, a lake gardens excellent for jogging, relaxing and picnicking. There is a large playground available for children in the lake gardens.
Nearby cities:
Coordinates:   3°5'50"N   101°43'17"E

Comments

  • BANDAR TUN RAZAK ADALAH BANDAR YANG DISUKAI OLEH ORANG RAMAI SEPERTI ORANG SARAWAK,SABAH DAN SEBAGAINYA.
  • Bandar tun razak tempat yang strategik di pinggir pusat bandar kuala lumpur. merupakan penempatan berpusat pertama di kuala lumpur pada tahun 1970an. ia merupakan pemindahan daripada kawasan rumah setinggan yang dahulunya terletak di kawasan yang sekarang ini telah menjadi kawasan taman permaisuri. bandar tun razak pada mulanya di kenali sebagai 'kampong baru konggo', telah dirasmikan oleh Tun Mahathir Mohammad pada tahun 1983, dimana sebuah plat bersejarah telah didirikan dijalan bangsawan. banda tun razak telah beberapa kali dikatakan akan dirobohkan kerana dikatakan sudah 'usang' dan tidak selamat. tetapi kerana sentimen melayu yang kuat disini parti pemerintah dikatakan terpaksa 'melepaskan' bandar tun razak, walaupun nilai tanah disini secara perbandingannya adalah mahal. pada mac 2008 tsunami politik malaysia juga telah membadai parlimen bandar tun razak dengan kekalahan calon MCA dato' tan chai ho yang sebelum itu telah menjadi ahli parlimen bandar tun razak selama 4 penggal. dato' tan chai ho telah kecundang kepada bekas CEO Guthrie iaitu tan sri khalid ibrahim
  • ni umah nenek saya
This article was last modified 15 years ago