دارابگرد

Iran / Fars / Darab /
 شهر, ancient (en), تاریخی, archaeological site (en), مکان دیدنی

سابقه تاریخی شهر دارابگرد
درفاصله ۶ کیلومتری شهر فعلی داراب آثار شهر تاریخی دارابگرد نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران باستان قرار دارد. این شهر که قدمت آن به عصر هخامنشیان می رسد، در میان دشت وسیع و حاصلخیز داراب به دلیل شرایط امنیتی آن زمان و اهمیت شهر به صورت مدور بنا گردیده است و از این جهت در ردیف اولین شهرهای مدور داخل فلات ایران محسوب می گردد. پیرامون شهر دیوار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملاط آهک ساخته شده است که ارتفاع آن به بیش از۱۰متر می رسد. این دیوار در طول زمان دچار فرسایش شده و ارتفاع آن اکنون به حدود ۷ متر می رسد. وجود ماده چسبنده ای در میان ملاط و گل به کار رفته در دیوار، سبب شده با گذشت بیش از۲۶۰۰سال این دیوار با تخریب کم پا برجا و استوار باقی بماند. پشت دیوار خندق بزرگی برای حفاظت بیشتر از شهر ایجاد نموده بودند
اين شهر در ميان دشت وسيع وحاصلخيز هشيواربه صورت مدور بنا رديده است.بنيانگذاراين شهرتاريخي يكي ازپادشاهان هخامنشي بنام "دارا"يا"داراي بزرگ" يا همان "داريوش سوم "مي باشد.فردوسي شاعرمعروف ايراني دريكي ازاشعارخوددركتاب شاهنامه بطورمفصل درمورد اين شهروحوادث آن زمان اشاره مي كند ودريكي از ابيات خودمستقيما نحوه نامگذاري اين شهررابيان مي كند:
چو ديوار شهر اندر آورد گرد ورا نام كردند دارابگرد

ورودي اين شهرچهار دروازه اصلي بوده وگرداگرد آن ديوار مدور وعظيمي ازگل وسنگ به طول 6كيلومتر ديده مي شود.پشت ديوار خندق بزرگي براي حفاظت ازشهرايجادشده بود.اين خندق تاگذشته هاي نه چندان دورمملواز آب بوده ولي متاسفانه درحال خاضربه علت كم آبي منطقه،خشك شده است.درمحوطه شهردارابگرد اثري از بناها وعمارات قديم به جانمانده است اما درمركز شهر دوصخره عظيم وجداازهم وجوددارد كه آثارقلعه ياكاخ منسوب به اردشير بابكان دربالاي صخره بزرگ تر ديده مي شود.بي شك وجود اثرتاريخي وچشم نوازي همچون دارابگرد موجب افتخاروغرور هرايراني خواهدبود.
شهر باستانی دارابگرد از دوره ساسانی که مرکز یکی از پنج کوره یا خوره فارس در دوره ساسانی و قرون اولیه بعد اسلام بوده است

www.iranica.com/newsite/index.isc?Article=http://www.ir...
شهرهای نزدیک:
  28°41'27"N   54°28'40"E :مختصات

نظرات

  • کهن دیار زیبای اباء من تورا خواهم ساخت تورا به اوج رسانم راه تورا در دل نهادم جای شناسانم تو را در هر کجای داراب من
  • من به نوبه خودم به عنوان یک شهروند دارابی افتخار می کنم که زادگاهم شهری با این تاریخ و تمدن هستش و از هیچ تلاشی برای آبادی هر چه بیشتر دریغ نمی کنم دارابی های عزیز دوستون دارم
  • توابع استان داراب گرد را در زیر بخوانید: در مجموعه چند جلدی دانشنامه جهان اسلام(جلد۱۶،ص ۶۶۴) در خصوص توابع داراب گرد آمده‌است: «دارابگرد، کوره و شهری قدیمی و یکی از پنج کوره ایالت فارس بود که بخشی از نواحی میانی، جنوب و جنوب شرقی استان فارس کنونی یعنی کمابیش محدوده شهرستان‌های داراب، زرین دشت، فسا، جهرم، استهبان، نیریز و لارستان را را شامل می شد.» در خصوص مرزهای دریایی داراب گرد، در فصلنامه تاریخ اسلام(سال هشتم، شماره مسلسل 29، ص 33-65 بنادر ایرانی خلیج فارس در قرون میانی اسلام) صراحتا آمده‌است که شرقی‌ترین سواحل فارس از آن کوره دارابجرد بود که در مجاورت کرمان قرار داشت و دو شهر « لار » و « سورو » از بنادر داراب گرد در قرون میانی اسلامی معرفی شده‌اند. در کتاب "فرهنگ واژه‌های فارسی در زبان عربی" تالیف شوشتری نیز شهر هرمزد کهنه (حوالی میناب) از بنادر بزرگ داراب نامیده شده‌است. دونالد ویتکم در مقاله خویش در کتاب « تاریخ خلیج فارس از قدیم‌ترین دوران تا کنون» می نویسد: «داراب گرد از کرانه‌های خلیج فارس تا کوه‌های بلند و فلات ایران ادامه می یافت.»
  •  96 کیلومتر
  •  117 کیلومتر
  •  217 کیلومتر
  •  242 کیلومتر
  •  242 کیلومتر
  •  334 کیلومتر
  •  336 کیلومتر
  •  360 کیلومتر
  •  364 کیلومتر
  •  366 کیلومتر
این عنوان آخرین بار تغییر یافته در 12 سال پیش