کوه خواجه عکاشه

Iran / Fars / Abadeh /
 کوه, باشگاه, مکان دیدنی

اين مکان مشهور به کوه خواجه است واز اين محل تمام شهر آباده دیده می شود.بنايی گنبدی شکل که آرامگاه خواجه عکاشه است برفراز اين کوه قرار دارد که دارای قبه و بارگاه باشکوهی بوده وبرفراز آن ضریحی است به طول3متر و عرض1/5و ارتفاع 1/5متر که از چوب گردو ساخته شده ومنبت کاری گردیده است. دارای کتیبه ایست که نام چهارده معصوم(ع) بر آن منقوش گردیده .در جلو ضریح دربی است که این اشعار بر آن نوشته شده است.
هر که در این روضه درآید ز صدق هست دعایش به یقین مستجاب
روی نیاز هر که بر این آستان نهاد پای شرف ز یقین بر آسمان نهاد
زدر درآ و شبستان ما منور کن دهان مجلس روحانیان معطر کن
بنا به گفته آقای مرحوم حاج شیخ محمد علی جان نثار (امام جماعت سابق مسجد امام حسن(ع)) در کتاب حبیب السیر در صفحه 344 مذکور گردیده است که ( آن بزرگوار عکاشه ابن محصن اسدی است که در جنگهای احزاب و خیبر به دستور حضرت رسول اکرم (ص) مقدمه لشکر را عهده دار بوده است ودر جنگ شهید شده. جناب خواجه عکاشه برای ترویج دیانت حقه اسلام به بلخ و بخارا مسافرت نمود. اهالی بلخ مقدمش را گرامی شمرده و به لقب خواجه که مخصوص بزرگان آن دیار است ملقبش نموده اند . آن جناب در هنگام اقامت خود در بلخ ابنیه خیریه بنا نموده و اکنون نیز یکی از دروازه های بلخ به نام نامی او مشهور است .جناب خواجه عکاشه پس از مراجعت از بلخ در ولایت فارس از دارفانی به سرای باقی شتافت و اکنون مدفن او مزار خاص و عام است.و در صفحه 398 کتاب حبیب السیر نیز از دروازه عکاشه در بلخ که به وسیله محمد خان شیبانی اورنگ گشوده شده و در فصل راهنمای دانشوران درباره خواجه عکاشه ذکر شده که( عکاشه بر وزن فعاله) نام عکاشه ابن محصن اسدی است و نام فرزند او و هم چنین نام طایفه ای از اولاد او میباشد . ( فریدون ابن عکاشه که به عربی و فارسی شعر می گفته و در قرن هشتم میزیسته ، نیز از این طایفه است).بر طبق یکی از مقاله های موجود قبر موجود متعلق به خواجه عکاشه نیست بلکه این قبر متعلق به خواجه جلال الدین فریدون عکاشه می باشد که از مستوفیان و وزراء شاه شیخ ابو اسحاق اینجو بوده است که مردی ادیب و شاعر بوده است و در کتابی که در همان عصر نوشته شده اشعار زیادی از وی آورده شده است.این شخص در یکی از جنگ هایی که بین امیر مبارز الدین محمد شاه یزد و شاه ابو اسحاق اینجو رخ داده است کشته شده و جسد او را در کوه دفن کرده اند و از آن زمان به کوه خواجه معروف گردیده است.
متاسفانه هم اکنون هیچ اثری از ضریح و کتیبه نیست! خود ساختمان نیز به دلیل عدم رسیدگی و بی توجهی مسئولان و مردم بسیار آسیب دیده و در حال تخریب است .
کوه خواجه از عهد هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان در بین مردم مقدس بوده است و در قله آن آتشکده و عبادتگاه ساخته بودند برای همین خواجه را در این کوه به خاک سپرده اند.
اين کوه هم اکنون مورد توجه ورزشکاران،کوهنوردان وديگر گرو ههاي مردم است . در دامنه اين کوه بوستانی جنگلي است که درختان کاج دروسعت قابل توجهي همراه با آبنماهايی مصنوعی جلوه نمائي مي کنند.
شهرهای نزدیک:
  31°10'53"N   52°40'42"E :مختصات
  •  10 کیلومتر
  •  122 کیلومتر
  •  152 کیلومتر
  •  164 کیلومتر
  •  171 کیلومتر
  •  298 کیلومتر
  •  302 کیلومتر
  •  322 کیلومتر
  •  411 کیلومتر
  •  541 کیلومتر
این عنوان آخرین بار تغییر یافته در 15 سال پیش