مونته ویدو | شهر, شهر پایتخت ایالت / استان / منطقه, شهرستان پایتخت کشور

Uruguay / Montevideo /
 شهر, شهر پایتخت ایالت / استان / منطقه, شهرستان پایتخت کشور

جمعیت برآورد شده فعلی مونته‌ویدئو ۱٬۳۴۹٬۰۰۰ نفر در منطقه حریم شهر و ۱٬۸۱۴٬۴۰۰ نفر در ناحیه بزرگتر پایتختی آن می‌باشد.
مونته‌ویدئو پایتخت و بزرگترین شهر بندر اصلی کشور اروگوئه می‌باشد. این شهر بزرگتر از دو برابر اندازه هر شهر دیگری در این کشور می‌باشد، و به یک شهر بسیار مهم و عمده محسوب می‌شود. مونته‌ویدئو در آوریل ۲۰۰۶، در رتبه بندی مرکز مشاوره منابع انسانی مرکر به عنوان شهری با بالاترین کیفیت زندگی در آمریکای لاتین شناخته شد.
جمعیت این شهر از لحاظ نژادی تقریباً" نیمی از اعقاب مردم ایتالیایی| ایتالیایی، و در صد بزرگی از بازماندگان با اصالت اروپائی (بیشتر مردم اسپانیایی| اسپانیولی)، هستند که کلاً" ٪۸۸ نمودار جمعیتی آن را تشکیل می‌دهند. جمعیت مونته‌ویدئو تقریباً" ٪۴۴ کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، و ایالت پیرامونی آن، کانلونز، و اصولاً" حومه‌های شهر مونته‌ویدئوو ناحیه اصلی روستائی، ٪۱۲ دیگر آن را شامل می‌شوند. جمعیت بومی اروگوئه طی دوران استعمار از بین رفتند و در واقع هیچگونه اعقابی از آنها باقی نمانده‌است. یک اقلیت (٪۵) دورگه (مرکب از بومی و اروپائی) و (٪۴) آفریقائی تبار در آن وجود دارند. با این که بخش غالب جمعیت کاتولیک و یا فاقد مذهب هستند، یک جمعیت خوب سازش یافته، اما فعال یهودی به تعداد ۴۰۰۰۰نفر نیز در آن وجود دارد.
مونته‌ویدئو با اسکان اندک (جمعیت) شروع کرد. مونته‌ویدئو ۳۷۷۸۷نفر جمعیت داشت، تا سال۱۸۸۴، جمعیت تا ۱۰۴۴۷۲نفر رشد کرده بود، که از جمله تعدادی نیز مهاجر بودند. تا این زمان، تجارت منبع اصلی درآمد برای شهر بود و آن شهر به رقیبی برای بوینس آیرس تبدیل می‌شد. طی اوایل قرن بیستم، برخی از اروپائی‌ها، عمدتاً" از اسپانیا و ایتالیا، به این شهر مهاجرت نمودند، و تا سال ۱۹۰۸، ٪۳۰ جمعیت شهر از نژاد بیگانه بودند.

طی نیمه قرن بیستم، دیکتاتوری نظامی و رکود اقتصادی سبب افولی شد که اثرات جانبی آن تا به امروز مشاهده می‌شود. بسیاری از روستائیان فقیر با تمرکزعمده در ناحیه شهری کوداد ویجا (شهر پیرزن) به شهر سرازیر شدند.

اخیراً"، بهبود اقتصادی و مناسبات تجاری قویتر با همسایگان اروگوئه سبب توسعه احیای مجدد کشاورزی و نیز امیدهایی به آبادانی بیشتر در آینده شده‌است.
این شهر در سال ۲۰۰۴، جمعیتی بالغ بر ۳۵/۱ میلیون نفر را از کل جمعیت ۴۳/۳میلیون نفری اروگوئه به خود اختصاص می‌داد.[۳] ناحیه (بزرگتر) پایتخت دارای ۸٫۱ میلیون نفر جمعیت است.
فرودگاه بین‌المللی کاراسکو در خدمت مونته‌ویدئو قرار دارد.
در آوریل۲۰۰۶، مونته‌ویدئو در رتبه بندی مرکز مشاوره منابع انسانی مرکر به عنوان باکیفیت ترین شهر آمریکای لاتین از لحاظ زندگی قرار گرفته‌است.
  34°49'18"S   56°13'35"W :مختصات
Array