Jeli

Malaysia / Kelantan / Tanah Merah /
 Daerah, Lukis hanya sempadan
 Muat naik gambar

Jeli adalah sebuah bandar dan wilayah (jajahan) di Kelantan, Malaysia. Pada 2000, penduduk daerah dianggarkan 42,882. Jeli ini dikendalikan oleh Jeli District Council. Jeli bersempadan dengan negeri Perak dibahagian barat, negara Thailand di utara, Jajahan Tanah Merah dan Jajahan Kuala Krai di sebelah timur dan tenggara manakala disebelah selatan bersempadan dengan jajahan Gua Musang.
Kebanyakan penduduk tempatan pekerjaannya sebagai penoreh getah. ladang getah yang dimiliki masyarakat tempatan juga menarik orang-orang dari luar untuk datang dan bekerja. Umumnya keluarga memiliki ladang kecil 6 hektar (24.000 m2) sehingga 50 hektar (200.000 m2) dalam saiz. Sejarah Jeli bermula ketika kerajaan menggalakkan masyarakat sekitar Kelantan untuk memulakan sebuah daerah pertanian besar. Proses ini bermula dengan jangka waktu pembukaan lahan, atau pembalakan.

Sejarah

Wilayah Jeli (jajahan) pada awalnya sebuah sub-daerah (Jajahan Kecil), yang ditubuhkan pada 1 Julai 1982 dari bahagian dari Tanah Merah dan Kuala Krai. Hal itu diangkat ke sebuah daerah penuh pada tarikh 1 Januari 1986. Menjadi daerah penempatan yang sama sekali baru, awalnya Jeli mempunyai penduduk yang berasal dari bahagian lain dari Kelantan. Jeli menjadi penempatan bagi ribuan calon dari seluruh Kelantan seawal 70-an dan awal 80-an, yang berharap untuk mendapatkan sebuah penempatan baru di wilayah ini. Generasi pertama sebahagian besar penduduk Jeli terlibat dalam penorehan getah dan bentuk lain dari plantantions untuk hidup, manakala generasi kini ramai yang telah menukar profesion kepada yang jauh lebih baik.

Populasi

Jeli sebagai tahun 2009, ia memiliki 46.700 orang penduduk
Kedudukan Jajahan Jeli Penduduk.
Rank Daerah / Penduduk Mukim 2000
1 Mukim Jeli 17.734
2 Kuala Balah 10.198
3 Batu Melintang 8.056
Politik

Ahli Parlimen untuk Jeli ialah Dato 'Mustapa Mohamed, dari pihak Barisan Nasional, Antarabangsa saat ini Menteri Perdagangan & Industri Malaysia.

Pendidikan

Ada beberapa sekolah yang melayani penduduk Jeli. Sekolah-sekolah dasar di Jeli termasuk Sekolah Kebangsaan Batu Melintang, Sekolah Kebangsaan pendok, Sekolah Kebangsaan Sungai Panjang, Sekolah Kebangsaan Jeli 1, Sekolah Kebangsaan Kalai (Kalai Sekolah Nasional), Sekolah Kebangsaan Jeli 2 dan Sekolah Kebangsaan Bukit Jering. Jeli juga mempunyai perguruan tinggi ilmu MARA junior, Maktab Rendah Sains MARA Jeli, yang merupakan contoh pesantren Malaysia.
Saat ini, dua institusi pendidikan tinggi, Universiti Malaysia Kelantan dan Politeknik Jeli, sedang dalam tahap pembangunan dan dijadualkan selesai dalam beberapa bulan.

Pelancongan

Daya tarik utama dari kabupaten ini adalah Air terjun Stong. Menjulang di ketinggian 305 m, air terjun ini indah adalah air terjun tertinggi di rantau Asia Tenggara.
Bandar berdekatan:
Koordinat-koordinat:   5°35'10"N   101°48'7"E
This article was last modified 13 tahun yang lalu