Kampung Tanjung Apong, 94600 Asajaya, Sarawak

Malaysia / Sarawak / Kuching /
 Muat naik gambar

Sebuah kampung tradisional sarawak. Penduduk mengusahakan bermacam-macam tanaman. Hasil utama kampung ialah kelapa, pisang, gula apong, buah-buahan (tembikai) dan penternakan kambing/biri-biri.
Bandar berdekatan:
Koordinat-koordinat:   1°32'21"N   110°28'57"E

Komen

  • Kampung Tanjong Apong merupakan sebuah kampung yang berasaskan pertanian dan penternakan. Di kampung Tanjong Apong, terdapat sebuah sekolah rendah yang rata-rata muridnya berasal dari kampung disekitar iaitu S.K. Tg. Apong. Sekolah ini memegang gred A dan sehingga 2008, sekolah ini memiliki kakitangan seramai 24 orang. Enrolmen murid adalah seramai 171 orang murid dan merupakan sekolah yang terletak di luar bandar. Selain itu, jarak sekolah ke PPG Samarahan adalah 60km. Kapasiti asrama adalah seramai 50 orang murid. Rumah kakitangan adalah sebanyak 8 pintu.
  • Jalan dalam Kampung Tanjung Apong mempunyai banyak "bum" atau bonggol jalan. kira-kira 25 semuanya yang mana agak terlalu banyak dan rapat antara satu bum ke bum yang lain. Rumah kediaman agak jarang-jarang antara satu sama lain dan penduduknya peramah.
  • Kpg tg apong nang Best
This article was last modified 16 tahun yang lalu