تاشکند

Uzbekistan / Taschkent / Tashkent /
 شهر, شهر پایتخت ایالت / استان / منطقه, first-level administrative division (en), شهرستان پایتخت کشور

تاشکَند (نام‌های دیگر: تاشکنت، چاچ، شاش)(به ازبکی: Ташке́нт, Toshkent) پایتخت کشور ازبکستان است. جمعيت آن ۱،۹۷۸،۰۰۰ تن (برآورد ۲۰۰۵) است.
زبان مردم تاشکند، ترکی ازبکی و فارسی بخاری است.

بیشتر مردم تاشکند مسلمان و سنی مذهب و پیرو فقه حنفی هستند. محل استقرار مرکز روحانی آسیای میانه در تاشکند است.
این شهر در کشور ازبکستان و در ۴۰ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمال و ۶۹ درجه و ۱۳ دقیقه طول خاوری واق شده است.

چاچ باستان در گستره چیرچیک و در میان دو شاخه از رودخانه‌ سیردریا، رود ایگران(ایلاق) در باختر و رود پرگ(ترک) در خاور، که چند فرسنگ از یکدیگر فاصله دارند و کم و بیش موازی هستند، نهاده بود و جنوبی‌ترین نقطه آن به رودخانه سیردریا می‌رسید. چاچ در واقع در کران راست رودخانه سیردریا قرار داشت
در ۷۵۱م کاوسی‌ان چی فرمانروای چینی، پادشاه چاچ را کشت و دختر او از عرب‌ها کمک خواست. ابومسلم سردار ایرانی، زیاد بن صالح را با لشکری به آن سرزمین روانه کرد. وی چینی‌ها را در ۱۳۳ق شکست داد و کاوسی‌ان چی در میدان نبرد کشته شد. به سبب این نبرد، اسلام به آسیای میانه را یافت و چینی‌ها دیگر نتوانستند در آن سامان حکمرانی کنند. در دوره کائونچی دوم (سده چهارم و سده پنجم میلادی) تاشکند گسترش یافت و به شکل شهر درآمد و دارای اجزای شهری، مانند دژ و کاخ گردید.

در ۱۸۶۵ روس‌ها تاشکند را که بخشی از خان‌نشین خوقند بود تسخیر کردند و در ۱۸۶۷ تاشکند به مرکز جدید اداری، بازرگانی، سیاسی و صنعتی تبدیل شد.

در ۱۹۱۷ برای نخستین بار حکومت بولشویکی در این شهر برقرار شد. در زمین لرزه سال ۱۹۶۶ ویران شد و جاذبه‌های تاریخی شهر که روزگاری آبادی‌ای بر سر راه کاروان‌های جاده ابریشم بود از بین رفت. تاشکند پس از این حادثه به کمک ۳۰,۰۰۰ هزار نیروی داوطلب بازسازی شد..
نام چاچ در ادبیات فارسی به‌ویژه در شاهنامه فردوسی بسیار بکار رفته. کمان‌هایی که در قدیم در چاچ ساخته می‌شدند از شهرت فراوانی برخوردار بوده‌اند چنانچه اصطلاح «کمان چاچی» در ادب فارسی معنی بهترین کمان به‌خود گرفته است.
شاهد بیتی از فردوسی پاکزاد
نگون شد سر شاه یزدان‌پرست
بیفتاد چاچی کمانش ز دست
شهرهای نزدیک:
  41°17'3"N   69°15'55"E :مختصات
  •  195 کیلومتر
  •  468 کیلومتر
  •  662 کیلومتر
  •  1125 کیلومتر
  •  1612 کیلومتر
  •  1647 کیلومتر
  •  1836 کیلومتر
Array