Mehrabad International Airport - فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (تهران)

Iran / Teheran / Tehran / تهران
 military airbase (en), international airport (en)

فرودگاه مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران پایتخت ایران است که در سال ۱۳۱۷ ساخته شده. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده
نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد "حسین آباد"بود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید . چندی بعد ، دریکی از روزهای سال 1296 شمسی و در اواخر جنگ جهانی اول ، مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز هواپیما در فراز آسمان بودند . این هواپیما به صورت قطعات مجزا ، از روسیه و از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات ، توسط خلبان روسی بر فراز تهران بی برج و باروی آن ایام و در ارتفاع پائین پرواز کرد و چون در آن زمان محلی به عنوان فرودگاه در تهران وجود نداشته ، خلبان در محل امور خارجه تهران ( میدان مشق ) به زمین نشست .

سالها بعد و به دنبال پیشرفت سریع صنعت هواپیمائی ، حق انحصاری هواپیمائی در ایران به موجب قانون ، در بهمن 1304 به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس (Junkers) واگذار شد و 22 سال بعد و پس ازتأسیس باشگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما در سال 1317، عملاً فرودگاه مهرآباد تأسیس و متولد شد .

در سال 1325 اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال 1328 با هواپیمای T.86 و F.33 در مهرآباد شروع به کار و عملیات پروازی را آغاز نمودند . و در راستای رشد تکنولوژی صنعت هواپیمائی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روز افزون صنعت حمل و نقل هوایی مسافری و باری در فرودگاه مرکز ایران (مهرآباد) گردید.



هدف از تدوین طرح تجاری فرودگاه بین المللی مهرآباد

هدف اصلی از تدوین این طرح تجاری، ارائه توصیه های است که گستره ، ماهیت و زمان بندی برنامه اولویت های سرمایه گذاری برای توسعه کوتاه مدت فرودگاه را هدایت کند . مطالعات برنامه ریزی تجاری به منظور تهیه یک برنامه کوتاه مدت برای سرمایه گذاری مالی صورت می گیرد که ضمن فراهم آوردن یک مجموعه فرودگاهی امن ، کارآمد، اقتصادی و از نظر زیست محیطی قابل قبول برای جامعه ، یک پارچگی عملیاتی فرودگاه بین المللی مهرآباد را نیز حفظ کند.

محقق ساختن این اهداف نیازمند توجه به مسائل زیر است :

· مطالعه در مورد وضعیت موجود فرودگاه برای درک شرایط موجود تسهیلات فرودگاهی و خدماتی که در حال حاضر ارائه می شود .

· برآورد ترافیک برای یک دوره 5 ساله .

· تدوین یک مدل مالی

· تجزیه و تحلیل پروژهای سرمایه گذاری بر اساس نوع درآمدها و نوع خدمات قابل ارائه و تأثیر آن به شرایط مالی
شهرهای نزدیک:
  35°41'21"N   51°18'10"E :مختصات

نظرات

  • هورا
  • از فرودگاه مهرآباد تنها براي انجام پروازهاي داخلي و حجاج استفاده مي شود. پروازهاي خارجي در فرودگاه امام خواهد بود.
  • ازفرودگاه مهرآباد برای پروازهای اختصاصی سران کشوراستفاده میشود
  • ساخت سوله انبار در محوطه سوله‌هاي فعلي انبار مركزي تداركات فرودگاه بین المللی مهرآباد در حال انجام است. به گزارش روابط‌عمومی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، به‌منظور ساماندهي و جمع‌آوري قطعات و تجهيزات از محوطه انبار و استقرار آنها در محلی سرپوشيده، ساخت سوله انبار در محوطه سوله‌هاي فعلي انبار مركزي تداركات فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است. با اتمام عملیات احداث این سوله قطعات و تجهيزات به آن منتقل شده و در برابر شرايط جوي و آسیب‌های احتمالی ایمن خواهند بود. گفتنی است؛ این سوله که مساحتي برابر با 323 مترمربع دارد با هزینه‌یی بالغ بر 339 میلیون ریال در حال احداث است و در چند روز آتی به بهره‌ برداری خواهد رسید. / م س
  •  25 کیلومتر
  •  41 کیلومتر
  •  41 کیلومتر
  •  55 کیلومتر
  •  67 کیلومتر
  •  129 کیلومتر
  •  130 کیلومتر
  •  163 کیلومتر
  •  182 کیلومتر
  •  185 کیلومتر
این عنوان آخرین بار تغییر یافته در 5 سال پیش