Perlis

Malaysia / Perlis / Kangar /
 state, town, municipality, first-level administrative division, draw only border

Nearby cities:
Coordinates:   6°29'21"N   100°14'41"E

Comments

  • รัฐนี่ควรเป็นของไทยไม่สมควรเป็นของมาเลเซีย
  • The previous comment (in Thai) means "This state should not be part of Malaysia". Such political comments are not allowed in Wikimapia
  • what means? is not Malaysia..that is Thai....
  • 'Ini harus menjadi kerajaan Thailand tidak boleh ke Malaysia.'itul adalah makna bagi comment di atas ...perlis,kedah,kelantan terengganu pernah berada di bawah Siam suatu ketika dahulu. negeri ini sering bertukar kerajaan. pertama sewaktu siam memegang negeri-negeri ini, british mahukannya. dan membuat beberapa perjanjian. sebuah daerah kelantan dan sebuah daerah perak telah diberi pada siam. berikutnya ketika jepun serang tanah melayu. jepun mendarat di siam sebelum serang tanah melayu. selepas jepun menguasai tanah melayu negeri berikut di beri pada siam. selepas jepun tewas negeri tersebut masuk ke dalam persekutuan. macam itulah sejarah. anda boleh merujuk mana-mana buku sejarah tanah melayu dan yang paling mudah ialah buku teks tingkatan 3 (sekolah menengah malaysia)
  • Ya lah tu, baca lagi sejarah yang lagi awal, negeri2 seperti Kedah(termasuk Perlis), Kelantan, Terengganu dan Patani adalah sebuah negara berdaulat. Kerajaan kesultanan Patani pernah cuba menakluki Siam suatu ketika dulu, Bangkok pernah dikepung, namun tidak berjaya. Kemudian kerajaan Siam berjaya bersatu beberapa dekad selepas itu, lalu berjaya menjatuhkan kerajaan melayu Patani. Sultan Patani pernah meminta untuk bersekutu dengan Inggeris melalui Raffles di Singapura, tetapi utusan Siam telah berjaya menghidu tindakan Sultan, lalu memberi amaran jangan campurtangan kepada British. Selepas itu Sultan dan keluarga diraja ditangkap oleh tentera Siam... Tentera Siam masuk ke Istana dan mengawal keseluruhan sistem pemerintahan Patani.. sedih sungguh kalau diingatkan... Sultan dulu cukup lemah... tentera sendiri pun Xde.. harap askar kerahan orang2 kampung je... walhal Siam yang berjiran telah maju ke depan, begitu sedikit sebanyak sejarah awalnya.